Saturday, October 30, 2010

Let's learn to stop sighing

Hari ni, aku belajar something. Aku belajar untuk tak selalu mengeluh. Even agak susah untuk aku.
Aku perasan, aku ni selalu sangat mengeluh. Nak2 lagi bila ada problem. Rasa macam problem aku tu adalah problem terbesar kat dunia ni yang akan mengancam keselamatan dunia and tak ade orang lain yang penah rasa. Dan pastinye aku sangat kecoh and gelabah. Arrghh.. Sengalnye.. Tak cool
langsung oh. Please larrr..


Hmm..


Hari ni jugak, something yang aku dengar da buat aku sedar. Something yang buat aku rasa sedih
sangat. Something that happened to one of my relatives that rather close to me. Aku dapat tau cousin
yang agak rapat dengan aku kena kanser otak. Serius sedih. Bila dengar tu tak tau nak kata ape la. Aku
harap family die dapat terima semua ni ngan tenang. Nak2 lagi isteri die and of course anak2 die. Tiya
sayang gile kat korang..



Sekarang aku sedar yang orang lain ade masalah yang lagi besar daripada aku. Setakat masalah aku
ngan schedule, group, duit scholarship masuk lambat, exam and macam2 la yang remeh temeh tu hanya
sekadar perkara yang sangat tah pape. Macam masalah ape je nak pk sangat. Itu pun semangat aku nak
bengang2 ngan sume tu, rasa macam hidup aku ni tak abes2 ngan masalah. Semua ni sebab bile aku
tengok kawan2 aku dengan mudah je dapat buat sume tu. Tak de masalah macam aku. Aku bandingkan
diri aku dengan orang yang lebih senang dari aku. Tapi tak pernah tengok orang yang lebih susah
daripada aku. Sekarang  bile sumenye jadi betul2 pada orang yang agak rapat dengan aku, aku dah
nampak dengan jelas. Kite tak patut bandingkan diri kite dengan orang yang lebih senang dari kite tapi
bandingkan dengan orang yang lebih susah. Mesti kite akan rasa bersyukur sangat kat Allah sebab kite
tak diberikan masalah2 yang mungkin tak mampu kite nak tanggung. Bile kite bersyukur dengan ape yang
jadi kat kite and ape yang kite ade mesti kite akan rasa hidup ni best kan??



Kesimpulannya, sekarang ni aku akan cuba berubah untuk tak mengeluh lagi. Harap2 bolehla. Korang
sume tolong aku eh. :))) Jadi marilah kite sama2 tak mengeluh lagi dengan masalah2 yang kite ade and
cuba untuk senyum. Ceh.. Aku macam boleh je. Nanges bole la kot.. Heh.. Tapi aku akan cube jugak.
Fighting!!!! Ok.. Kalo ade masalah try untuk selesaikan and sentiasa ingat yang Allah tak kan bagi
masalah yang tak mampu ditanggung oleh hamba2nye. Jadi, kita boleh!! Yeah..



“Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Ibrahim: 7)







Ok. Ustazah da habis.. :))))




+ ps: thanks untuk kawan2 and die yang selalu mendengar keluhan2 I eh. (^_^)

3 comments:

Lah Fahmi said...

:there is a person that will be on your side all the time. (^_^)

setiap kesusahan itu pasti ada kesenangan.

ustaz pon dah habis.

N. Shafiqah said...

cayalah nanaz dah jadi motivator sekarang .
HAHAHA

Pah Nazira said...

lah : thanks. :)

pqah : well. macam ko x kenal kawan ko ni.. heh..