Saturday, August 28, 2010

KENAPA MANUSIA KAHWIN?




HUHU... Tajuk ape ni?? dah gatal sangat nak kahwin ke? pukul 3 pagi pun boleh cite sal kahwin??
*mesti korang fkir cam ni en?*



HUH  *sigh*
aku pun tak tau la ape yg da jadi ngan aku ni. mungkin addicted sangat dengan novel kot? sampai cite2 sal kahwin ni..
x kesahla sebab ape2 pun...tapi aku memang nak cite sal kahwin ni. *penuh azam*



OK, Bismillahirrahmanirrahim..
Have u ever wondered kenapa orang kahwin?? ade  objektif ke kahwin ni?


1st answer:
mesti la..itu kan fitrah manusia. hidup berpasang-pasangan. cara yang halal adalah dengan berkahwin.
*oh. skema nya jawapan*



2nd answer:
ala.. macam2 sebab la kenapa orang kahwin. ade yg sebab pilihan keluarga, bercinta dulu.. yela dah kenal lama.. ade jugak tu,yang bermusuh pada awalnye pun akhirnya berkahwin.. and they live happily ever after..  THE END.. macam dalam novel or tv tu la..
*wow..banyak btul sebab ye*



3rd answer:
ala... da Allah tetap kan macam tu.. kita terima jela.. ade hikmahnya kenapa ditetapkan macam tu..
*ok, cannot argue more why man and woman marry each other. terima je ketentuan tu*



BAIKLAH.
Sekarang kita masuk pada topik utama. topik yg aku rasa nak sangat cite masa ni adalah KENAPA MASALAH WUJUD DALAM PERKAHWINAN??
matang gile oh topik. patutke budak umur 18 tahun cite topik2 cam ni? malaysia mengamalkan demokrasi. setiap orang ada hak bersuara. JADI, patutla aku nak cite topik ni en? en? en?




kadang2 bila tengok sekeliling dan lebih tepat bile baca novel.. selalu terfikir kenapa suami isteri kena bergaduh? best sangat ke bergaduh tu?SEDANGKAN LIDAH LAGI TERGIGIT INIKAN PULA SUAMI ISTERI.
yela.. aku taula P.Ramlee cakap cam tu.. tapi macam mana pula yang tak berhenti2 gadoh? asyik nak buat drama je. kejap baik,kejap tak.
berdasarkan pengamatan dan pembacaan aku orang2 yang macam ni suka sangat buat drama depan anak2.
akhirnya anak2 yg stress.

                 



akhirnya nilah yg terjadi pada anak2 tu.
nak study pun tak bley asyik ingat masalah parents dorang yang x abes2
                                        






Yang ibu bapa ni sibuk fikirkan hal sendiri. macam mana pulak anak2 ni? dorang ni perlukan kasih sayang ibu bapa,perhatian drpd ibu bapa..
even anak2 tu buat tak tau je bile tgok drama(pergaduhan) dorang tu.. dalam hati sape yang tak sakitkan tngok parents sendiri ada masalah?? *emo gile oh aku ni*





cuba korang bayangkan.. *ok,take time to imagine*

kalaula esok budak tu nak exam. malam ni parents die bergaduh. tak ke benda tu akan affect emosi budak tu? macam mana nak study? nak jawab elok2.. dalam kepala otak da berserabut dengan masalah. dengan soalan exam yg SUBHANALLAH senang KOT.
*so,parents yg bermasalah jgn nak marah anak2 bila result mereka teruk eh!* AMARAN KERAS! daripada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.




Dan RENTETAN daripada itu.. *amik sastera la pas ni*
mesti banyak masalah yg ada dekat budak 2. keluar drpd rumah sesuka hati.
tak balik rumah. dah parents semacam je. memangla x gaduh. tp tak bertegur pun. ingat anak2 tak faham ke? *wah! sangat memahami la saya ni*






SO,kesimpulannya. tolong la kepada ibu bapa kat luar sana tu,ketepikan masalah korang tu..
cuba bertoleransi. kalo nak bergaduh sngt pn don't let your child know. INGATLAH, bila korang dah kawin dan dah ada anak, anak2 tu adalah lebih penting daripada diri sendiri. berkorban la sikit demi anak2. berikan kasih sayang pada dorang.jangan sampai 1 hari nanti dorang akan tuding jari pada ibu bapa sebab kelakuan bapa ibu tu sendiri.*asyik ibu je sebut dulu. sebut bapa plak. tak dela bunyi nak salahkan ibu je
dulu then baru bapa*









HAISH..
Jadi, aku bertekad nak jadi ibu/mak/ummi/mama/walidah yang terbaik untuk bakal anak2 aku. :D
INSYAALLAH.
so,anak2 aku tak rasa apa yang anak sesetengah orang rasa..


HOHO..
Jauh gile oh pikir..  Ala bukan salah pun kan nak fikirkan masa depan??


JADI nilah tekad pukul 5 pagi aku.

Sekarang da ngantuk. Nak sahur and kembali tidur.



SELAMAT BERPUASA SEMUA. even da lambat nak wish jugak







7 comments:

DR. nurizzatul hidayah said...

kebayan..aku tau ko rindu nak wt karangan bm cikgu mai yg 6 page tu kan??haha.
well, ko dh ckp syarat nk kawen kot.ngee :D

then.welcome to my blog!

Lah Fahmi said...

: 1st nk ckap yg post ni mmg best.
2nd nk gtaw da boley jd isteri yg solehah ni. *phewwit*
3rd bnyak tiru terms yg orang gunakan oh. tak malu!
4th nk jd follower.
5th selamat berpuasa jgak.

Pah Nazira said...

Dr Dayah : aah..rindu nk wat pnjang2. guna atah acas 2.. contoh2 skali..
opppss..kahwin..tak layak lg la..
jd,nnt aku singgah blog ko..

Lah:
1st nak ucap thanks la puji.susah2 je.
2nd,oh malunya saya.merah2 muka..haha
3rd,mane ade tiru oh. kalo tersama tu orang tak sengaja la..
4th, anda mmg dialu2 kn tuk jadi follower. and trima kasih sbb da follow :D
5th, da abes da..

Anonymous said...

buat ah cite pasal "wajib sgt ke syarifah kawen ngn syed?" "sye xpuas hatii!" kekeke^^ nice job doe..pnda r mg wat essay gni gaye ye.. :)
-jiran katil ko kat uia,mls nk sgn in,,so gune anonymous ja la-kekeke

husna miao said...

good haahha

dukturah alhany said...

buuuu~~~da matured kunon~hahaha

♥ Pu3 Pink ♥ said...

hahaha :p